Inom enduro finns det många olika klasser och det finns många olika sorters motorcyklar. Att köra enduro kräver också en hel del utrustning, framför allt skyddsutrustning. Beroende på vilken typ av enduro man kör så anpassas också motorcyklarna efter bland annat vilket underlag det är man kör på. Så vill man förstå enduro bättre behöver man också veta lite om motorcyklar och utrustning. Det är inte bara att ta vilken motorcykel som helst och köra ut på banan eller i skogen. Här kommer du få lära dig lite mer om detta.
Hur ser motorcyklarna ut?
Endurohojar kännetecknas framför allt av att motorcyklarna är en form av motocrosshojar. Det finns dock några skillnader och det rör sig om att den går lugnare. Men det är även skillnad i belysningssystem och motorcykeln har en mjukare fjädring. Det skiljer även mellan motorcyklar som körs i Typ 1- och Typ 2-tävlingar. Typ 2-tävlingar körs oftast med lättare motorcyklar. Då det inte är krav på belysningssystem så plockar man bort dessa, det gör också att motorcykeln blir lättare. Däcken skiljer sig också åt och ändras beroende på underlag som man ska köra på. Kör man delvis på asfalt behöver man andra däck än om man bara kör i terräng.
Vilka är vikterna på motorcyklarna?
Det finns olika viktklasser och även maskinklasser. Här utgår man från motorns slagvolym som betecknas cm³. Därefter delas de också upp i tvåtakts- och fyrtaktsmotorer men samtliga är bensindrivna. Den lägsta maskinklassen för tvåtakts är 85 cm³ och högsta 500 cm³. För fyrtaktare är den lägsta 150 cm³ och den högsta 650 cm³. När det kommer till vikt är de lättare runt 100 kg och de tyngsta ca 130 kg. Jämför man med andra motorcyklar så kan exempelvis en Harley Davidson ligga på ca 300 kg och strax över. Vikten är såklart väldigt viktig i enduro då förarna ska kunna parera och klara av att köra på krävande underlag. Det är också en viktig säkerhetsaspekt att hålla vikterna nere.
Viktigt att motorcyklarna är godkända
Enduro och crossmotorcyklar har speciella krav. Dessa ställs av bland annat Trafikverket och Svemo som är väldigt noga med att specificera vad som gäller. Kraven som ställs skiljer sig från vanliga motorcyklar som körs på vägarna. Kraven är också lagstadgade och därför kan man få böter om man inte följer dessa. Det är inte heller säkert att man får köra motorcyklarna utanför banor. Så en enduroförare måste också se till att hålla sig uppdaterad på vad som gäller. För som med alla regler och lagar kan dessa ändra sig över tid. Reglerna finns också specificerade uppdelade på viktklass och märke.
Köra enduro kräver rätt utrustning
När man ska köra enduro krävs det rätt skyddsutrustning. Det gäller vare sig man tävlar eller har enduro som hobby. Det går inte att komma ifrån att enduro är en sport som även kostar pengar. För det kostar att hålla sig med en bra motorcykel, reservdelar, bensin och utrustning. När man köper utrustning ska den också vara specialgjord för ändamålet. En kort lista som inte är heltäckande kan se ut enligt följande:
- Skydd för överkroppen innefattar hjälm, glasögon och helst även
nackskydd.
- Nödvändiga kläder innefattar speciella tröjor, byxor och stövlar.
- För att skydda händer ska man köpa speciella handskar.
- Det är inte bara rätt ytterkläder som krävs för att köra säkert utan även under kläderna behöver man skydd.
Ryggskydd och njurbälte är ett måste. Skulle man välta eller bli påkörd kan ryggen skadas rejält och njurar behöver skyddas mot stötar. Man behöver också ha skydd för armbågar, axlar och bröst men även ben och knäskydd. Det gäller också att ersätta skyddskläder så fort de skadats. Annars kan det hända att dessa inte skyddar tillräckligt om olyckan är framme. När det kommer till kläder så har de allra flesta klubbar rabatter till sina medlemmar. Det är inte svårt att förstå varför den som vill komma långt behöver sponsorer för att kunna hålla sig med nödvändiga hojar och utrustning av högsta kvalitet.